Wednesday, October 28, 2009

stress..

i'm kind of stress during parenting. coz of tired, less hour of sleep, lack of support from family, far away from hubby, my c-sec condition. everything la.. worried 2 if i'm capable or not 4 being a good mother 2 my child.. can i do dis? always asking myself..

hopefully nadira wil b a gud child so dat i'm not going 2 b pening2 parenting her in d future. about her.. now she'd started 2 get attention. 1 2 b bounce 4 sleeping. my mom get her d baby bouncer, n she likes 2 b bounce by arms now. i was tired coz each time need 2 bounce her in my arms so dat she fell asleep. n she's easily woke up if she felt not being bounce. huhu.. so, i advice other soon-2-b-mum, never get d baby bouncer! juz put ur newborn in her cot. let her sleep juz like dat. n don't start using d pacifier 2. coz it will effect ur kid's front teeth (my mom keep asking me 2 get nadira her pacifier).

dear Allah, pls giv me d strength so dat i can b a good mom 2 my precious alana nadira.. amin..

8 comments:

  1. sabar noe..ni namanya dugaan..mmg susah..ndak payah la pakai pacifier tu..karang ndak lawa giginya.. hehe..

    bykkan rehat..time nadira tidur..ko tidur jgak noe..ko kena rehat..tu jak time yg ko ada mo rehat..bykkan berehat..

    jgn stress2 time pantang ni..karang lain jadiknyaa..just think positive yahh... =)

    ReplyDelete
  2. yes, thinking about whether we can be good parents makes me so nervous. besar amanah membesarkan anak. postpartum ni mmg time stress tp jgn sampai teruk sgt, kena lawan sikit.
    Sheraz xperlukan bouncer lagi, dia cuma dpt tidur bila attach dkt breast je. hehe. xbagus jugak la. sepatutnya kena ajar tidur letak dalam cot n biar dia tido sendiri, teori senang, nak apply susah..
    Jangan pakai pacifier. mak dn pun dok suruh sumbat pacifier bila baby selalu merengek, tp dn xnak dia terbiasa. baru ni ja masa travel terpaksa sumbat puting tu untuk kurangkan sakit telinga dia. berkesan juga.

    ReplyDelete
  3. thanx ming, dona.. mo try avoid guna pacifier. hopefully dpt. hehe..

    skrg pning sbb nadira xmau feed dr botol. mau susu ibu jak. susah.. ari tu ok mau botol n susu bdn. skrg b'pkir cmana mo adapt blk susu btol n susu bdn. nnti mo keja, msti jg guna susu btol. rmai advice mix milk ngan formula. susu bdn ni baby x kenyg sgt, tu la every 1-2 hrs dia mnta susu. nadira every 1-2 hrs mnta feed. itu la dia suka susu bdn jak skrg xmo btol.. pning2..

    ReplyDelete
  4. ramai cakap kena selang dengan formula. sebenarnya x perlu. kalau kita mampu susu ibu tu cukup, Allah bagi susu ibu dengan 1001 benefits. The reason why anak kita selalu mintak minum is actually becos susu ibu is easily digested sbb tu dia akan cepat lapar balik, bukan sbb susu ibu bagi baby x kenyang. sbb tu selagi dn mampu, mmg dn usaha nak breastfeed excusively. breastmilk wont give harm to the baby,baby yg bf jarang la sakit perut. Kalau kita start bagi formula, amount formula yg kita bagi tu la amount breastmilk kita yg akan decrease. Tapi once again, kalau mampu la. mudah2an Allah bagi kemudahan.

    ada makcik dn advise pulak bagi air suam selepas minum susu. sbrnya x perlu, air susu kita dah mengandungi air, baby kalau dibagi air suam lagi memang la kenyang tapi dia xdpt khasiat apa2.

    ReplyDelete
  5. tu la dona, mmg tau camtu.. tp mmg pnat la.. lps bf lum smpat kita rest, baby berak. then tukar diapers dia lpr blk. mau kasi burp lg 1 hal, lama.. huhu.. skit pgang urus baby.. dona stil cuti ka?

    psl susu mmg mau bg bf jak. but mau cmpur guna botol(wit breast milk). tp nadira mmg x mau botol skrg. tu la mau adapt blk botol.

    ada mcik advise bg air suam jgk. tp xmau bg. skrg ni nadira mlm ok tdur, best kita pun tdur skali. bf pun 2x. tp klu ptg mmg x tdur, nak kna bounce d tgn pun masih susah tdur n nangis kuat2. tu la sbb dia snang tdur mlm. pa dona buat spai sheraz mau tdur d cot? share la. mau ajar nadira ni. hehe..

    ReplyDelete
  6. haha..mmg camtu if breasfeed...mmg penat sikit noe..

    tidur di cot kasi biar jak..ni kawan aku chinese yg ajar.. first nite lagik ko di rumah jgn ajar tidur sekatil sama ko..mmg tempat dia di cot tu jak..ndak boleh sekali if ko mo maintain dia tidur di cot..anak dia camtu dia buat..okie..

    pastu sekarang ajar pegi o'o' di pot sudah..baru jgak lahir bulan 7 hari tu.. suda start pot training..ahaha..sekarang baru berapa bulan..sian..

    pasal si nadira ndak mau hisap botol tu..standard la noe..anak buah aku pun camtuh..geram betul aku menjaga time sis in law aku kuar..so aku g jaga..sudala mo dodoi..pastu tia mo minum tu air dari botol..waahh..pening..ni belum anak yg betul2 lagik..

    tp urang cakap... botol n puting yg bagus if mo prektis minum susu dlm botol kan kena start guna brand pigeon..well.aku ndak suka pigeon sebab puting dia kaler kuning..haha..tp ni orang bilang..sebab puting dia lembut..exactly cam puting kita..tp puting ada 2 jenis.. kena amik 'full something' aku pun ndak igt sudah... ada nama dia..byk jenis bentuk puting tu... baru dia mau..ni ibu2 la bgtau aku..

    ReplyDelete
  7. x dpt aku jln lama ming.. klu jln sma sahlan lg, kna mrh jak klu lmbt. kita pmpuan besa la mo survey2 dlu kan. ada jg mama aku bli puting pigeon. ya warna kuning. tp x jg c nadira mau. even bli botol tommee tippee lg, x jg dia mo.

    klu mlm mmg ks tdur d cot, tp sma jg b4 tu kna dodoi d tgn dlu ni. klu siang d bouncer, sbb d ruang tmu. aku mo bfast, lunch, diner sana. mmg sgsara jaga sndri ni. pg2 jak bpk aku tolg ks mndi nadira pg2. aku x brani mo m'cangkung or duk d bwh bh. cuci bju pun b'diri.

    ReplyDelete
  8. haha..so sweet bpk ko noe..wahh..bessnya kalau arwah bpk aku masih hidup ni..huhu.. ui..jgn ko cangkung2..bediri jak noe..luka masih belum recover ka? hmm...jaga2 okie.. mmg lambat tu mo recover..gamat tu kena minum..igt..

    mmg lama tu wound mo recover..sabar okie..tp di dlm lagik lama tuh..yg aku punya ndak besar cam ko..pun amik masa lama..3-4 months baru confident ni...take care noe..

    sian ko noe..aku pun ndak tau lagik camana ragam si aymann nanti.ahhaha..hopefully ok..alaa yg penting dia sehat kan? orang gaji aku datang ari ni..mother in law aku suruh amik jgak ni... orang gaji yg demand rm550 tu..teda urang mo amik dia..ahhahaha..sepa suruh demand tinggi sangat.ndak ada urang mau..

    last2 balik sama aku..husband aku tgh mo ambil dia.. aku ndak tau mo suruh apa ooo sama urang gaji tu..suda tua kan..cam segan pulak aku ni..

    anyway take care noe! jaga makan n kesihatan mu..

    ReplyDelete